Geschiedenis

De coureur Nico Bakker,

In 1967 startte Nico Bakker zijn race carrière met een Adler motorfiets. Destijds waren de rijwielgedeeltes van de beschikbare motoren sterk voor verbetering vatbaar. Nico ontwikkelde al snel diverse modificaties waarmee de stuureigenschappen van de motor sterk verbeterde. Het resultaat hiervan was dat er direct respectabele resultaten geboekt konden worden. Belangrijker nog:

De framebouwer in Nico Bakker is ontwaakt.

Een jaar later heeft Nico geracet op een 250cc Ducati, die wederom een seizoen later door een Desmo Ducati werd opgevolgd.

Als één van de eerste privé rijders herkende Nico even later het potentieel dat de Japanse motorfietsen in huis hadden. In 1970 schafte hij daarom een 250 cc Suzuki tweetakt twin aan. Motorisch was deze fiets uitermate competitief maar rijwieltechnisch viel er ook aan deze motorfiets veel te verbeteren. Twee jaar lang racete Nico met de Suzuki die wegens talloze detailverbeteringen van race naar race steeds beter stuurde.

In 1972 verschenen de eerste watergekoelde productieracers van Yamaha op het circuit. Redenen genoeg voor Nico om zijn eigen Suzuki eveneens met waterkoeling uit te rusten. Daarnaast werd het vermogen opgevoerd door in die tijd uitermate innovatieve technieken als bijvoorbeeld een elektronische ontsteking in te bouwen. De tekortkomingen van het rijwielgedeelte werden door deze tuningsmaatregelen uiteraard bijzonder geaccentueerd, zodat Nico wel gedwongen was om ook hier aandacht aan te besteden.

Detailmodificaties aan bestaande fabrieksframes waren niet meer voldoende, en daarom zag het eerste volledig nieuw ontwikkelde Bakker Frame in de winter 72/73 het levenslicht. Dit frame zorgde binnen de racewereld voor grote opschudding, het viel de concurrentie al snel op hoe strak de machine van Nico stuurde. Het duurde dan ook niet lang voordat collega coureurs bij Nico met de vraag kwamen, of hij voor hen ook een dergelijk frame wilde bouwen.

In het seizoen 1973 begon Nico met de productie van enkele frames voor andere coureurs, die met veel succes gebruik maakten van Nico's creaties. Onder andere Boet van Dulmen, Wil Hartog, Jack Middelburg, Giacomo Agostini en Johnny Cecotto hebben menig overwinning behaald op een frame van Nico Bakker.

Het gevolg van het succes op het gebied van framebouw was dat de tijd voor het racen niet meer aanwezig was. Het tijdperk van Nico Bakker als coureur was ten einde, maar:

Bakker Framebouw was een feit.

Bakker Framebouw,

Tot de dag van vandaag worden er wereldwijd en in vele klassen nog steeds successen geboekt op motorfietsen met een frame of andere modificaties uitgevoerd door Bakker Framebouw.

Met betrekking tot de eigen race activiteiten van Bakker Framebouw zijn er de laatste jaren zijn er triomfen geweest op de door de in eigen huis ontwikkelde Bakker Barracuda. Verschillende nationale en internationale titels zijn hiermee behaald door Lex van Dijk, en onze eigen medewerker Jeroen Oudeman.

Mede door de race activiteiten van onze eigen medewerkers blijft Bakker Framebouw nog altijd in nauw contact met de motorsport. Hierdoor blijven wij altijd nauw betrokken bij de laatste stand der techniek, en kunnen wij adequaat inspelen op de markt met nieuwe innovaties en ontwikkelingen.

Buiten onze werkzaamheden met betrekking tot de motorsport houdt Bakker Framebouw zich bezig met de bouw van complete straat- en racemotoren, diverse speciaal frees-, las- en draaiwerk.

Voor restauratie / renovatie en schadeherstel bent u bij Bakker Framebouw eveneens aan het juiste adres.

Eveneens zijn wij actief werkzaam in de autosport waarin wij ons hebben gespecialiseerd in het aanpassen van rijwielgedeeltes en uitlaatsystemen.